Článek na serveru novinky.cz o ájurvédských vánočních tipech

Blíží se Vánoce, svátky, kdy holdujete dobrému jídlu a pití. Trávíte mnoho času doma u stolu se svou rodinou. Zdravá strava a pohyb nejsou v tyto dny na prvním místě. A myslím, že to tak má být, že Vánoce mají být tím zastavením u dobrého jídla a pití s vašimi blízkými. A rozhodně byste si to neměli vyčítat. Existují ale možnosti, jak dopad na tělo zmírnit.

Jak odlehčit tělu, jídlo provonit kořením a cítit se i po těžším jídle dobře? Ájurvéda je na koření a výživu, troufám si říct, jeden z největších specialistů, tak se podíváme se na to, jak by nám poradila. Co dělat, abychom se po vánocích nemuseli měsíc detoxikovat, jak to bývá oblíbeným zvykem.

Tím se dostávám k první otázce - půstu. Hodně lidí před nebo po Vánocích drží nějakou dietu. Pohybujeme se v nejnáročnějším období roku, kdy tělo potřebuje výživnou stravu a teplo. Pokud mu dáte studený salát, nedáváte mu to, co potřebuje. Zařadí stresový metabolismus a všechno, co do něj dál dáte, bude z pudu sebezáchovy ukládat. To znamená nejen, že nebudete hubnout,  ale vaše tělo se bude vyčerpávat a v budoucnosti vás může překvapit nemoc neznámé příčiny. Její důvod může tkvět v syrové a lehké stravě před Vánoci či po nich. Očista je absolutně neslučitelná s hodováním během svátků také proto, že správně by několik dní před a po ní měl být nastaven odlehčený jídelníček. Jinak je to pro tělo příliš velká a rychlá změna, proti které bude tělo bojovat. Není tedy možné 2 týdny po jakékoliv dietě naskočit do svátečního maratonu. A v lednu, odmyslím-li si převládající mrazivé počasí, byste se měli na redukční režim minimálně dva až tři týdny postupně připravovat, ubírat výživné potraviny a nahrazovat je lehčími. Takže raději předejděte jakékoliv potřebě se čistit vhodným stravováním před, během a po svátcích.

Zkuste následující tipy:

  • Největší jídlo dne je oběd. Trávicí oheň plane stejně jako slunce na obloze a má největší sílu v poledne. Jídlo snědené během 12-14h se neuloží a tělo jej celé využije pro výživu.
  • Soustřeďte se na to, co jíte, veďte pouze drobný rozhovor, hádky si nechte na čas po obědě či je vynechte úplně :)
  • Ke snídani jezte pouze tolik, abyste pohodlně vydrželi do oběda. V čase oběda byste měli mít opravdový hlad a chuť na jídlo.
  • Pokud bojujete s chutěmi na sladké, dejte si kousek cukroví před jídlem, nikoliv po, jak je dobrým zvykem. Vyrovná se tak hladina cukru, která nebude po jídle tolik kolísat a chutě na sladké vás docela možná přejdou.
  • Pokud si dáte ke kávě cukroví, skutečně jej vychutnávejte, vnímejte, co jíte, zkuste rozpoznat ingredience, z kterých je připraveno.
  • K večeři si dejte lehkou polévku, zeleninové nebo luštěninové jídlo pro odlehčení a snězte ji do 19h.
  • Pokud máte po večeři stále na něco chuť, připravte si teplé mléko s medem a kardamomem či oblíbený bylinkový čaj.
  • Po každém jídle se vydejte na 20 min procházku.
  • Pokud se přejíte zkuste si lehnout na levý bok.
  • Omezte syrovou stravu. Ovoce jezte mezi jídly, nikoliv k nim.
  • Pokud možno, nejezte zbytky, vytváří toxiny v těle.

Jak by mohl vypadat sváteční den podle ájurvédy?

Vstanete, vypijete teplou vodu s citronem, usednete a budete 10 minut vnímat svůj dech. Když budete chtít, a vaše tělo bude souhlasit, vyrazíte na krátký běh, u kterého budete dýchat nosem. Ke snídani si dáte ovesnou kaši se skořicí a povařenými jablky. Dopoledne si přečtete knihu, napíšete deník nebo budete s rodinou. Uvaříte si čaj z koriandru, kumínu a fenyklu na podporu trávení. Krátce před obědem sníte plátek zázvoru dle receptu uvedeného níže. Případně si dáte malý kousek cukroví. Oběd sníte s úctou k tomu, kdo jej vařil, i pokud jste to vy. K obědu si dopřáváte to, na co máte chuť, vaše tělo to v tomto čase plně využije a neuloží do tukových zásob. Po obědě vyrazíte na krátkou procházku a budete dýchat nosem. Pokud je vám těžko, můžete si opět dát zázvor. Odpoledne je ideální čas k vytváření něčeho kreativního - hrajte hry, kreslete nebo foťte návštěvy :) K večeři si dejte lehkou zeleninovou polévku. Poté si můžete dopřát horké mléko s medem, či čaj ze skořice, kardamomu a zázvoru. Před spaním si zkuste chvíli uvědomovat své tělo.

Co pít?

Během dne trávení pomáhá teplá voda. Převářejte ji ideálně na ohni po dobu 5 minut a popíjejte po menších doušcích každých 30 min. Pokud chcete vylepšit její vliv na trávení, přidejte do ní špetku římského kmínu.

Můžete si také připravit speciální trávicí čaj. Do litru vody přimíchejte lžičku římského kmínu, semínek koriandru a fenyklu. Vařte 10 min na ohni. Nalijte do termosky a pijte šálek před každým jídlem.

Recept pro podporu trávení před jídlem

Před každým jídlem si dejte plátek citronu s medem a kapkou citronu či limetky. Tento recept pomůže trávicímu ohni, aby planul dostatečně silně na strávení sváteční hostiny.

Jaká koření přidávat do jídel

Ideální jsou koření pálivá, která také pomáhají trávicímu ohni a mají schopnost vypalovat toxiny, které z těžkých a mastných jídel mohou vznikat. Zkuste přidávat suchý zázvor, černý pepř, chilli, koriandr. Či si můžete připravit směs koření zvanou trikatu - dlouhý pepř, sušený zázvor a černý pepř. Do cukroví se hodí skořice, muškátový oříšek, kardamom, sušený i čerstvý zázvor, pepř . I tam pomohou k jeho lepšímu strávení.

Recept na ájurvédské datlové kuličky

500g datlové pasty

100g kešu

2 polévkové lžíce kokosového oleje

3 polévkové lžíce kardamomu

Černý nebo bíly sezam

Opražte kardamom na kokosovém oleji. Po chvíli vmíchejte datlovou pastu a kešu. Vše propracujte rukama, dokud nevznikne hmota, z které lze vytvářet kuličky. V Indii je práce rukama při vaření velmi důležitá. Indové věří, že jedině tak připravované jídlo naplníte vaší láskou a dáte mu ty nejlepší vlastnosti. Kuličky obalujte v sezamu.

Článek vyšel na novinky.cz: https://www.novinky.cz/zena/zdravi/clanek/jak-odlehcit-telu-pri-vanocnim-hodovani-s-pomoci-ajurvedy-40306506

 

 

Zpět na přehled článků